راه‌اندازی خط تولید زغال کبابی

خط تولید زغال خودسوز
آوریل 25, 2023
زغال خودسوز قلیان چیست؟ و چه تفاوتی با نوع کبابی خود دارد؟
آوریل 26, 2023

امروزه برای تهیه کباب، افراد از زغال استفاده می‌کنند. علت این کار خوشمزگی و طعم و بوی منحصر به فردی است که زغال به کباب می‌دهد.

برای تولید زغال کبابی، نیاز به کوره صنعتی زغال کبابی دارید. این کوره‌ها در دو نوع سنتی و صنعتی تولید می‌شوند. در این مقاله، ما شما را با روش‌های آموزش راه‌اندازی خط تولید زغال کبابی با استفاده از کوره صنعتی آشنا می‌کنیم.

خط تولید زغال کبابی 3

کوره صنعتی زغال کبابی یک دستگاه پیشرفته است که با استفاده از فناوری پیرولیز، چوب را به زغال تبدیل می‌کند.

پیرولیز یک فرآیند حرارتی است که در آن چوب در دمای بالا و بدون هوا قرار می‌گیرد و به گاز، مایع و جامد تجزیه می‌شود. بخش جامد، همان زغال است که برای کباب پزی مناسب است.

برای راه‌اندازی خط تولید زغال کبابی با کوره صنعتی چه چیزهایی را باید بدانیم؟

  • چوب مناسب

چوب باید خشک، تمیز و بدون رطوبت باشد. همچنین باید از چوب‌های سخت و با دانسیته بالا استفاده کنید. مثلا چوب‌های لیمو، و انگور و پسته مناسب هستند.

»» زغال لیمو

»» زغال انگور

کوره زغال صنعتی کبابی

سپس باید چوب را به قطعات کوچک ببرید. قطعات چوب باید حدود ۵ سانتی‌متر قطر و ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر طول داشته باشند.
بعد از آن، باید قطعات چوب را در کوره صنعتی قرار دهید. کوره صنعتی دارای چندین قسمت است: قسمت شارژ (که چوب در آن قرار می‌گیرد)

  • قسمت پیرولیز

دارای یک سیستم گرمایشی است که با گاز طبیعی، برق یا سوخت جامد تغذیه می‌شود. این سیستم باعث می‌شود دمای داخل کوره به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در این دما، چوب شروع به پیرولیز می‌کند و به سه بخش گاز، مایع و جامد تجزیه می‌شود.

  • قسمت خروج

دارای یک سیستم خنک‌کننده است که با آب یا هوا کار می‌کند. این سیستم باعث می‌شود زغال خروجی از کوره دمای پایین‌تری داشته باشد و آماده بسته‌بندی و حمل و نقل شود.

  • قسمت کنترل

دارای یک تابلو برق است که تمام عملکرد کوره را نظارت و کنترل می‌کند. این تابلو برق از راه دور قابل تنظیم است و شما می‌توانید دما، زمان، فشار و سایر پارامترهای کوره را تغییر دهید.

با استفاده از کوره صنعتی زغال کبابی، شما می‌توانید زغال‌های با کیفیت و استاندارد را با هزینه کم و در زمان کوتاه تولید کنید. این زغال‌ها دارای مزایای زیر هستند:

  • دارای حرارت بالا و طول عمر زیاد هستند.
  • دارای رطوبت و خاکستر کم هستند.
  • دارای بو و دود کم هستند.
  • مناسب برای استفاده در رستوران‌ها، فست فود‌ها، پارک‌ها و منازل هستند.

 

آشنایی با تجهیزات لازم برای راه‌اندازی خط تولید زغال کبابی

راه اندازی خط تولید ذغال کبابی

زغال کبابی یک ماده احتراقی است که از تبدیل چوب به زغال با استفاده از فرآیند پیرولیز به دست می‌آید. که دارای حرارت بالا، رطوبت کم، دود و بوی کم و طول عمر زیاد است. برای تولید ذغال کبابی، نیاز به خط تولیددارید. خط تولید زغال کبابی شامل چندین دستگاه و مرحله است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

– آسیاب چکش:

این دستگاه مواد اولیه را به قطعات ریز خرد می‌کند. مواد اولیه می‌توانند چوب، پوست درخت، پوست بادام، پوست پسته، ساقه گندم و غیره باشند. قطعات خرد شده باید حدود ۳ تا ۵ میلی‌متر قطر داشته باشند.

– نوار نقاله:

این دستگاه قطعات خرد شده را به مخلوط‌کن منتقل می‌کند. نوار نقاله با استفاده از موتور برقی و چرخ دنده حرکت می‌کند.

– مخلوط‌کن:

این دستگاه قطعات خرد شده را با آب و نشاسته (به عنوان چسباننده) مخلوط می‌کند و به صورت دوغاب یا خمیر تبدیل می‌کند. دوغاب یا خمیر باید به حالتی باشد که به راحتی قابل قالب‌زنی باشد.

– قالب‌زن:

این دستگاه دوغاب یا خمیر را به شکل‌های مورد نظر تبدیل می‌کند. شما می‌توانید شکل‌های مختلف را انتخاب کنید. مثلا مستطیل، مدور، توخالی، گلوله و  . قالب‌زن با استفاده از فشار هیدرولیک یا پنوماتیک کار می‌کند.

– خشک‌کن:

این دستگاه برای خشک کردن قالب‌های تولید شده استفاده می‌شود. خشک‌کن با استفاده از هوای گرم، قالب‌ها را خشک و جامد و چگال می‌کند. خشک‌کن معمولا در دو نوع هوای گرم و هوای سرد عرضه می‌شود.

– کوره زغال:

این دستگاه برای تبدیل قالب‌های خشک شده به زغال کبابی استفاده می‌شود. کوره زغال با استفاده از فناوری پیرولیز، قالب‌ها را در دمای بالا و بدون هوا قرار می‌دهد و به گاز، مایع و جامد تجزیه می‌کند. بخش جامد، همان زغال کبابی است که دارای خواص احتراقی بالا است. کوره زغال نیز در دو نوع سنتی و صنعتی تولید می‌شود.

»» کوره زغال سنتی

– بسته‌بندی:

این مرحله آخرین مرحله از خط تولید زغال کبابی است. در این مرحله، زغال‌های تولید شده با توجه به سفارش مشتری، در اندازه‌ها و وزن‌های مختلف بسته‌بندی می‌شوند. بسته‌بندی باعث می‌شود زغال‌ها در حین حمل و نقل و نگهداری از خسارت جلوگیری شوند.

خلاصه

خط تولید زغال کبابی شامل چندین دستگاه و مرحله است که با همکاری یکدیگر، چوب را به زغال کبابی با کیفیت تبدیل می‌کنند. این خط تولید در ایران به دلایل زیر مناسب و سودآور است:

  • در دسترس بودن و فراوانی مواد اولیه
  • سودآوری بالای تولید زغال کبابی
  • تقاضای بالای بازار داخلی و خارجی
  • هزینه پایین نصب و راه‌اندازی خط تولید

زغال آباد پاسخگوی نیاز های زغالی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *