کاربرد زغال
آوریل 18, 2023
چگونه گاز زغال قلیان را از بین ببریم؟
آوریل 18, 2023

مقدمه

ویزگی هی زغال خوب بسته به نوع مصرفی که از زغال می شود متفاوت است.

زغال یک ماده سوختی است که از نیم‌سوختن چوب یا دیگر مواد دارای کربن به دست می‌آید و کاربردهای مختلفی در پخت‌وپز،

قلیان، تولید برق و فولاد، تصفیه آب و هوا و بهداشت و سلامت دارد. زغال از قدیم در ایران مورد استفاده بوده و طعم خاصی به غذا، چای و قلیان می‌دهد. انواع مختلفی زغال وجود دارند که بسته به نوع ماده اولیه تشکیل‌دهنده آن و روش تهیه کیفیت‌های متفاوتی دارند؛ از جمله زغال کبابی تا زغال لیمو، بلوط، زغال پسته، سیب، انجیر و….

زغال خوب چیست ؟ و چه ویژگی های زغال خوب

  •  شعله بالا، دود کم و حرارت طولانی مدت داشته باشد. زمان آماده شدن یک زغال خوب حدودا پانزده دقیقه و مدت سوخت آن سه الی پنج ساعت است.
  • با دوام باشد. زغال خوب باید استحکام بالایی داشته باشد و بدون ترک و شکستگی باشد. از چوب مرغوب مانند چوب لیمو، پسته، مرکبات و … برای تولید زغال خوب استفاده می‌شود.
  • دود نکند. زغال خوب باید از خود دود تولید نکند چرا که باعث سر درد، اختلال تنفس و آلودگی هوا می‌شود. همچنین دود زغال ممکن است رنگ و طعم قلیان را تغییر دهد
  • خاموش نشود و بدون باد زدن روشن بماند. زغال خوب باید شعله بالا، دود کم و حرارت طولانی مدت داشته باشد. زمان آماده شدن یک زغال خوب حدودا پانزده دقیقه و مدت سوخت آن سه الی پنج ساعت است.
  • گاز و بو نداشته باشد. زغال خوب باید از تولید گاز و بو جلوگیری کند چرا که این عوامل ممکن است سمی باشند و به سلامت ریه‌ها لطمه بزنند. همچنین گاز و بو زغال ممکن است رنگ و طعم قلیان را تغییر دهد
  • جرقه نداشته باشد. زغال خوب باید هنگام سوختن جرقه تولید نکند و به اطراف پرتاب نشود چرا که این عامل ممکن است باعث سوختگی، صدمات فیزیکی و حرارت‌زایی شود. جرقه زغال معمولا نشان‌دهنده کیفیت نامرغوب زغال است.

علاوه بر همه اینها قیمت زغال نیز مهم است و در درجه دوم قرار می گیرد.

جدول ویژگی های زغال خوب

ویژگیتوضیح
عدم اتش‌ پرانی و جرقهزغال چوب خوب باید دارای آتش‌نشانی کمتری باشد تا برای استفاده در صنایع و انرژی‌زایی ایمن باشد.
پایداری حرارتیزغال چوب خوب باید دارای پایداری حرارتی بالا باشد تا در دماهای بالا و تحت فشار قابل استفاده باشد.
محتوای کربن بالازغال چوب خوب باید دارای محتوای کربن بالا باشد تا به عنوان سوخت و سازنده مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.
بدون بو و دودزغالی که به خوبی گاز گیری شده باشد و به درستی تولید شده باشد هیچ بو و دودی ندارد
رطوبت کمزغال چوب خوب باید دارای رطوبت کم باشد تا به عنوان سوخت سریع الاشتعال و با بازدهی بالا استفاده شود.
خاک و گرد کمتری داردزغال چوب خوب باید دارای کمترین مقدار خاک و زباله باشد تا برای استفاده در صنایع و انرژی‌زایی مناسب باشد.
اتشگیری سریعاین ویژگی باعث میشود مصرف کننده به سهولت زغال را روشن کره و مورد استفاده قرار دهد

نتیجه گیری

به طور خلاصه، زغال خوب یک ماده سوختی است که از چوب‌های مرغوب و با روش‌های مناسب تولید می‌شود و ویژگی‌هایی مانند دوام، پرحرارت بودن، بدون دود و بو بودن، عدم جرقه زدن و خاموش نشدن را دارد. این زغال‌ها برای کاربردهای مختلف مانند پخت‌وپز به عنوان ذغال کبابی ، قلیان، تولید برق و فولاد، تصفیه آب و هوا و بهداشت و سلامت مناسب هستند. انتخاب زغال خوب به علاوه قیمت مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد.

نیاز های زغالی خود را به زغال آباد بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *